Szövegdoboz

Ha nem találod a szavakat...

Bevált recept alkotói válság ellen

2010. március 23. 22:43 - szovegdoboz

Mindenki, aki írt már valamit ismeri ezt az érzést.

Az iskolai kötelező esszék megírásakor a szemtelenül és vakítóan fehér papír látványát, ami gúnyosan villog szembe velünk, tovább fokozva a "mégis mit kéne írjak erről" érzést.
És legtöbben bámultuk már az ütemesen villogó kurzort az üres képernyőn, abban a reményben, hogy egyszer csak jön az ihlet. De ilyenkor általában nem jön.

Mit tegyünk, ha tartósan ránk telepszik az alkotói válság és egyszerűen semmi nem jut az eszünkbe akkor, amikor egy igazán hatékony reklámszöveget kellene megírnunk? Ilyenkor hiába is koncentrálunk erősen a témára, általában csak kusza gondolatok csaponganak az agyunkban, amit még önmagunk számára is képtelenek vagyunk értelmes formába önteni.
Hihetetlennek hangozhat, de a legjobb, ha inkább nem is foglalkozunk a kérdéssel. Pihentessük kicsit a tudatunkat, ez a tapasztalatok alapján jót szokott tenni a későbbiekben. Kapcsolódjunk ki, sétáljunk egyet, üljünk le egy kávéra a barátainkkal és beszélgessünk valami egészen másról. Nem árt persze, ha a zsebünnkben, táskánkban ott lapul az előző bejegyzésben említett jegyzetfüzet, hiszen mindig felkészültnek kell lennünk a jó ötletek megőrzésére, mielőtt eltűnnek a feledés tengerében és csak a gondolat megszületésének kellemes emléke marad utánuk, ami a konkrét ötlet híján eléggé bosszantó érzés tud lenni.

A következő órákban, legjobb esetben egy két napban igyekezzünk miél kevesebbet foglalkozni az előttünk álló problémával. Legjobb, ha sikerül egyáltalán nem foglalkozni vele.

Aztán mikor teljesen megszabadultunk minden kellemetlen érzésünktől és sikerült minden előzetes rossz próbálkozásunkat törölni a tudatunkból jöhet egy kis szórakozás. Játsszunk asszociációs játékot és írjunk fel minden kifejezést ami eszünkbe jut a megírandó témáról. Ezek lehetnek konkrétumok, vagy például a termék/szolgáltatás igénybe vételéhez kapcsolódó kellemes érzést tükröző melléknevek.

Ha már összegyűjtöttünk legalább 10-20 kifejezést, jöhet a következő lépés. Nézzünk utána a témának. Olvassuk el néhány szakértő értekezéseit, vagy újságcikkeket uram bocsá' hasonló tevékenységi körű vállalkozások honlapjait. Esetleg jegyzeteljünk ki adatokat, kutatások főbb eredményeit eredményeit - olyanokat, amelyek érdekelhetik a célcsoportot.

Mire ezzel végzünk az esetek nagy részében már nagyjából körvonalazódik a szöveg tartalma, amit a megrendelővel korábban megbeszélt brief alapján szűkíthetünk.

Vegyük most elő újra az asszociásiós "játék" során készített szavak listáját egészítsük ki újakkal és húzzuk ki azokat, amelyeket második olvasatra már nem tartunk annyira meggyőzőnek vagy odaillőnek.

Ezek után nekikezdhetünk a szöveg megírásának. Szerencsés esetben ilyenkorra, a szógyűjtés eredményeként már megvan a címsor. Nekem így könnyebb dolgozni. Nem tudom miért, de valahogy inspirálóbb érzés, ha már le van írva az, ami köré az egész szöveget felépítem.
Persze előfordul, hogy ez a legvégére marad és az is, hogy mire befejezem az írást, már valami sokkal jobbat találok ki, így a korábban ütősnek vélt címsor beágyazásra kerül a szövegbe.

Amikor úgy érezzük készen vagyunk, nyomjunk egy utolsó Ctrl+S-t és dőljünk hátra.
Jöhet megint egy kis kikapcsolódás, aztán még egyszer olvassuk el az alkotást. Legjobb, ha eltelik egy éjszaka az újraolvasásig, így kicsit "kívülállóbbként" tudunk tekniteni a szövegre. Gyakorta előfordul, hogy ilyenkor még úgy érezzük javítani kell valamit, de nagyon fontos, hogy csak azokat a részeket írjuk át, ami azonnal villámcsapásként eszünkbe jut. Kész szöveg felett TILOS gondolkozni! Ilyenkor jobb, ha már csak az intuíciónkra hallgatunk!

A következő lépés, hogy csatoljuk a dokumentumot a megrendelőnek küldött e-mailbe és megnyomjuk a "Küldés" gombot. Ha jól alkalmaztuk a stratégiát, egy elégedett jóváhagyó válasz érkezik. Az igazi pozitív visszaigazolás az, amikor egy cég több alkalommal is téged választ, mert beváltottad a reklámhoz fűződő elképzeléseit, ami számokban is kimutatható, azaz művészien fogalmaztad meg a célcsoportot meggyőző üzenetet.


"A reklám annak művészete, hogy a fejet célozzuk meg,
és a pénztárcát találjuk el."
  /Vance Oakley Packard/

 

Mj.: Figyelem! A fent leírt recept elolvasása, de még megértése sem garantálja 100%-osan a hatékony reklámszöveg megírását, a szerző tapasztalatai alapján viszont nagyban növeli esélyét. :-)

/sz: KrisztaNagy/

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szovegdoboz.blog.hu/api/trackback/id/tr651863881

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nagy Krisztina l Vérnyúl · http://www.palyamarketing.hu 2010.03.24. 15:47:42

Az egyik ügyfelemmel épp ma délelőtt beszélgettünk erről a témáról. Tegnap pl. könyékig habosan, a mosogatás közepén villant a szikra. Rohanás a szobába, papír-íróeszköz keresés, vad körmölés, csöpögés, öröm... :)

7floor 2010.03.25. 19:28:52

Nálam is ez a tapasztalat, ha nagyon erőltetem, nem igazán megy... Aztán a legváratlanabb helyen és időben begrik! :-) egyébként jó írás, ügyes vagy! ;-)
süti beállítások módosítása