RSS

Az elmúlt hónapokban sokat olvashattunk a menekülttáborról, amelyet nemrég nyitottak meg Vámosszabadin. A konkrét ügyben nem szeretnék állást foglalni; egyrészt mivel egyelőre nincs személyes tapasztalatom az ügyben, másrészt pedig azért, mert ezt sokan, sok fórumon megtették már mások, civilek és hivatalos személyek egyaránt. De település - PR szempontjából muszáj kicsit boncolgatnom az ügyet.

Nem tudok elmenni szó nélkül amellett, ami itt zajlik már hónapok óta. A menekülttábor ellen tiltakozók minden fórumot megragadtak és megragadnak (helyi, országos, közösségi média), hogy kinyilvánítsák nemtetszésüket az ügyben. Teszik mindezt többnyire úgy, hogy a menekültek (vélt) negatív tulajdonságait hangsúlyozzák, valamint azt, hogy mennyit romlik miattuk a falu megítélése. A netes pletykák szerint már a beköltözésük másnapján nem átallottak gyümölcsöt lopni a szomszédos kertekből az idegenek. Sőt, miattuk külön rendőrőrsöt telepítettek a faluba, hogy az eddigi (szerintük) remek közbiztonságot továbbra is fenn tudják tartani, de legalábbis megközelíteni.

A különböző médiafelületeken a falu lakosságát már egyenesen rasszistának állítják be a tollforgatók, amit magunk közt szólva, a különféle megnyilatkozások tükrében nem is nagyon csodálok. Tudom én persze, hogy az intelligensebb, disztingválni tudó (remélem nagyobb)  része a közösségnek csendben marad, vagy ha megszólal is, annak korántsem akkora a hírértéke, mint a gyalázkodásnak. Ki kíváncsi egy olyan cikkre, amelynek az a címe: "Mariska néni - nem mondhatok semmi rosszat a menekültekre" ? Senki. Mert a média - a fogyasztók igényeit kielégítve! - a negatívumokra, a botrányokra harap. Ez van.vamos.jpg

Kép forrása: atv.hu

A vámosszabadiak egyik fő vesszőparipája, hogy elértéktelenednek az ingatlanjaik a menekültszálló miatt. Nos, kedves vámosiak: igen. De erről nem a menekültek tehetnek, sőt nem is az őket ide telepítő állami hivatal. Ha így is lesz, erről Vámosszabadi saját lakossága tehet. Azok, akik gondoskodtak róla, hogy a hírekben csak a negatív kommentek domináljanak a civil megszólalók részéről. És azok, akik csendben maradtak és nem tettek az előbbiek ellen semmit.

Ezt a negatív stigmát saját maguknak szerezték a vámosszabadiak és nagyon-nagyon nehéz lesz levakarni onnan. Értem én az ismeretlentől való félelmet, de jobb lett volna hosszútávra gondolkodni, mielőtt telekürtölték a sajtót a netről összeollózott féligazságokkal és szörnyű esetekkel, amelyek nem is itt történtek.

Annál is inkább nem értem ezt a hozzáállást, mert a környéken volt az elmúlt években egy olyan beruházás, amely szintén sok embernek nem tetszett és hasonló hibákat követtek el, mikor megvalósulását meg akarták akadályozni, mint most a vámosszabadiak. (Nekik sem sikerült.) Meg lehet nézni, ezen a településen a mai napig sokkal kisebb az újonnan beköltözők száma, mint a többi szigetközi faluba, pedig ez csak egyetlen kilométerre van a Győr táblától...

Száz szónak is egy a vége: egyetlen negatív megnyilatkozás sokkal több lenyomatot hagy a médiában, mint ezer, meg ezer, annak ellenkezőjét bizonygató sajtóközlemény. A jó hír nem hír. Nem érdekes tudniillik. Ebben a kontextusban tehát semmiképp nem igaz, hogy "mindegy, hogy mit, csak beszéljenek róla".



Az elmúlt napokban a MÁV-os kalauzok akciója tartotta lázban a közösségi média felhasználóit. Röviden arról szólt a hír, hogy három férfi kalauz szoknyában ment dolgozni, mivel a nyári hőség ellenégirls_in_green.jpgre nem engedélyezik számukra a rövidnadrág viselését.

Az esettel kapcsolatban rengeteg vélemény megfogalmazódott pro és kontra. Ezek egyikével sem célom most sem azonosulni, sem vitába szállni. Szakmailag csak annyit, hogy a MÁV szerintem elég rosszul reagálta le az esetet. Mindössze azért említettem meg ezt az esetet, mert innen jutott eszembe az örökké vitatott téma: formaruhába, vagy saját ruhatáruk darabjaiba öltözzenek-e alkalmazottaid?

Véleményem szerint az egyenruha szuper dolog! Igen, az! Segítségével könnyen azonosítható a céged, sőt mi több többen is megismerhetik logódat a munkaruhában dolgozni siető alkalmazottaid által. Ezek eddig a te előnyeid. A munkavállalók többségének azonban a haja is égnek áll, ha azt hallja: kötelező céges viselet.

Adok néhány tippet, hogyan fogadtasd el velük könnyedén a tervedet. Ha jól csinálod még szeretni is fogják az új kötelező ruhadarabot. 

A legfontosabsuite.jpgb, hogy a munkaruha mindig alkalmazkodjon céged profiljához, valamint az évszakhoz egyaránt. No és persze ahhoz a személyhez, illetve munkaköréhez, aki viseli./Most inkább nem sorolnék fel ilyeneket, hogy a recepciós ne kertésznadrágban fogadja az ügyfeleket, a terepen dolgozó szerelőid például, pedig ne öltönyben menjenek, mondjuk vízcsapot javítani. Ezeket úgyis tudod! :) /

A ruha anyaga legyen kellemes a viselője számára, kerüld a túlzottan műszálas, kevésbé emberbarát termékeket. Csak jó minőségű ruhát válassz, olyat, amilyet te is szívesen viselsz.

Legyen rajta jól áthatóan, de mégsem hivalkodóan elhelyezve a céglogó. Kerüld a nyomott mintát, főleg ha irodai környezetben történő használatra szánod a darabot. Válaszd inkább a hímzett verziót.

Adj választási lehetőséget alkalmazottaidnak, hogy a saját testalkatukhoz képest a legelőnyösebb fazont választhassák! Ne kényszeríts karcsúsított blúzt egy molett hölgyre, ahogy sátorlapot se az 50 kilós titkárnőre!

Ennek ellenére lehet, hogy még mindig lesznek, akik fanyalognak az egyenruhád ellen. Nekik a következő érveket sorakoztathatod fel. A ruha árát a cég fizeti, nekik nem kerül semmibe. Több váltást kapnak, minden évszaknak megfelelően, így nem lesz gond, hogy mindig tiszta és csinos ruhában jöhessenek dolgozni. Ráadásul nem kell egy órával előbb felkelni reggelente, hogy kigondolják az aznapi toalettet, és mindig csinosan, a munkának megfelelő viseletben érkezhetnek. Végül. De nem utolsósorban: amíg a te munkaruhádat viselik, nem a sajátjukat koptatják, így pénzt is spórolsz a saját családi kasszájuknak.  És persze Te is ezt viseled!

Ezek után, hogy gondolod? Bevezeted az egyforma munkaruhát a cégednél?

 



Sőt! Csak akkor igazán! Ezek pedig a lovak!

szeker.jpgNo, de fordítsuk komolyabbra! :)

Sok KKV, ha megcsappannak a bevételi forrásai, azonnal „behúzza a féket” és igyekszik költséget megtakarítani. Ezzel alapvetően nincs is baj, hiszen ésszerű lépés.

A hibát többnyire (még mindig) ott követik el, hogy a lehető legrosszabb helyről vonják ki az anyagi forrásokat. Ez pedig a marketing. :)

Bizonyos szempontból persze érthető, sőt meg is magyarázható az ilyen döntés, hisz ez az a terület, amelynél talán egy kicsit hosszabb, és avatatlan szemeknek szinte mérhetetlen a ráfordított anyagi befektetés megtérülése.

A legtöbben aztán értetlenkedve pislognak (mint a hal a szatyorban), hogy a marketingtől történt forráselvonás után még inkább akadozik a gépezet.

Pedig ahogy mondani szokás, csak a józan paraszti észre kellene hagyatkozni egy-egy ilyen döntés meghozatala előtt.

akasztofa.jpgEgy szolgáltatásait áruba bocsátó cég vezetője önként dugja a nyakát abba a bizonyos hurokba, ha nem költ a vállalkozás köztudatban tartására. Ha nem hirdet azokon a fórumokon, amelyeket célcsoportja figyelemmel kísér, esélye sem lesz nemhogy a növekedésre, de legrosszabb esetben az életben maradásra sem.

Nézzünk egy roppant egyszerű példát. Ha mondjuk a szolgáltatásod az, hogy valamilyen árut (kozmetikumot, oktatást, pénzügyi terméket stb.) közvetítesz az eladó és a vevő fél között az az alap, hogy a szolgáltatásaidat és a közvetített terméket folyamatosan hirdeted a célcsoportnak megfelelő felületen. (napilap, internet, facebook stb.) Amint az erre fordított költséget minimalizálod, egyúttal annak a lehetőségét is legkisebbre csökkented, hogy a vevők rád és a cégedre találjanak. Ha tehát kevés a bevételed, próbálj inkább az irodaszereken, a villanyszámlán, a kávén vagy bármi máson spórolni, csak NE a marketingen!